nrk melder at startsida skal koka i hop ei nynorsk nettavis i nær framtid. eg fann ingen artikkel om dette (høyrde det berre på radioen), men ventar i spaning. kanskje mi eiga lokalavis får vera med på gildet?

nsb kompenserer for den utruleg dårlege og overprisa kaffien sin med ein nynorsk isbjørn:
isbjornw
det verkar! ikkje at eg kjem til å slutta å ta med meg eigen kaffi, då.

og stemninga elles? for å få god breidde i meiningane, gjev me ordet til blogg.no eit bel:

odape seier  “mamma e jo halvt nynork, så jeg snakker (ikke skriver) litt sånn nynorsk aktig :-)”
isabel “synes nynorsk bare er tullete. Respekterer de som velger å ta vare på den gamle kulturarva, men synes det kunne vært valgfritt. Hadde vært mye bedre om vi hadde skiftet ut nynorsken med engelsk.”
rebecca “elsker nynorsk”
marie “elsker nynorsk! digger’e”
sigrid “fikk bedre karakter i nynorsk enn norsk”
anonym “syns ikke nynorsk burde være pålagt..
idioten som fant opp at vi skal skrive det må ha hatt fritids!!”

linn meiner følgjande “Hadde tidmaskinen vært funni opp, hadde jeg sloss meg til å være den første til å ta en tur. gjett hvor jeg hadde dradd da🙂
jo , jeg hadde dradd tilbake til 1813 og gjort ett eller anna sånn at morra til Ivar aasen ville tatt abort. eller så hadde jeg ventet helt til 1833 med å lage en falsk annklagelse som f.eks. at han var trollmann eller noe (hvis det var da de hata dem da) og fått ham hengt.
eller bare den lette veien, skyte han🙂
er du med meg ?:)”
jenny syns “Ivar Aasen må ha hatt store fritidsproblemer som gikk rundt i Norge for å lage et nytt språk av alle dialektene :L”
katrine ” skjønner jo nynorsk, visst noen nynorske snakker til oss ;p”
marita elisabeth “ser liksom på det som at sidemål er en helt vanlig dialekt, akkurat som min som er fra litt utenfor Tromsø. Kunne likegodt vært pålagt å lære Moldedialekten eller noe på skolen.”
tone “hugleikar Ivar Aasen”
anne synnøve syns “Ny Norsk er kjempe fint og høre på og veldig fint i seg selv, men jeg er veldig enig med mange her at Ny Norsk skulle vært et “sidemål” Selvom mange syntes språket er fint eller liker det er det sån at ikke alle er like flinke i Norsk. Bare i klassen min er det flere som sliter med vanlig Bokmå skriving.” (eg lurar på om dette er seriøst)
groaweey “likar både nynorsk og bokmål like godt.”

eg er særs klar over at å jamnleg oppsøkja blogg.no kvalifiserer til meir ‘fritids’ enn ivar aasen hadde, altså. eg burde nesten oppretta ein blogg der, så eg får sett miljøet frå innsida! skal eg? som ei slags vitskapleg undersøkjing…