i går var datamaskina til reparasjon (hjå han far) etter å ha vore treig og virusbefengt i lengre tid. for å bøta på skaden (manglande fredagssong) kjem her ein ekstremt lang laurdagssong. det er faktisk snakk om eit lengre verk, som bør vera kjent for dei fleste. hint 1: det er omsett frå tysk. hint 2: eg har fjerna merknadane som oppgjev korstemmer. i alle fall dei eg fann. omsetjinga er eigentleg i overkant god, det vil seia vellukka, men det glimtar heldigvis til i gilde vrangvendingar somme stader.

Gled dere, gled dere! på, ros dagene
skryte av hva er nå det høyeste gjort!
La skjelvende, knuste handling,
Chime i full jubel og glede!
Tjen Høyest med herlige rytmer,
La oss hedre navnet på linjalen!

Det skjedde, men den gang at et dekret fra keiser Augusto
gikk ut på at hele verden ville geschätzet, og alle skjønte at han
ville vurdere selv, hver mann i hans by. Også gikk opp
til Joseph fra Galilea, fra byen Nasaret i Judea, til
Davids by som heter Betlehem, fordi, derfor, at han fra huset
og familien til David var å bli beskattet med Maria,
hans forlovede kone, som var gravid. Og når de det
var, kom den gang at hun skal være.

Nå, min kjære mann,
Nå helten David linje vil
Som en trøst, til frelse for jordens
En blir født.
Nå stjernen vil synes å komme fra Jacob,
Hans jet bryter ut allerede.
På Sion, og nå forlater gråt
Din helse er stigende høyt i luften!

Forbered deg, Sion, med ømme skudd,
De vakreste, elsket de snart å se deg!
Ditt kinn
i dag har mye vakrere er vist;
Skynd deg, brudgommen engstelig til å elske!

Hvordan skal jeg få deg
Og hvordan møter jeg deg?
O hele verden ønske
O min sjel ornament!
O Jesus, Jesus, set
Myself på fakkelen,
Med hvilken glede deg,
Kjent for meg og være klar over!

Gjerne ser at
At din frelse
Her er en gud og en mann
født,
Han som er
Lord og Kristus
Valgt i Davids by, blant mange andre.

Konger av himmelen, høre babling,
La du liker svak chants
Hvis din Sion Salmene økt.
Hør gledesfylte hjertet priser,
Hvis vi bevise for deg nå kontakt med ærbødighet,
Fordi vår velferd er festet.

Mr. snøfte når stolte fiender
så gir vi i tro
ta vare på makt og hjelp.
Vi ønsker å stole på deg selv;
vi kan bruke skarpe klør
fiendens unnslippe uskadd.

Da kalte Herodes vismennene hemmelighet og flittig erlernet av dem, hvis
Star hadde dukket opp og de Shew til Betlehem og sa:) (Herodes: Put off
gjennom og spør flittig for barnet, og hvis hennes er, sier jeg det igjen,
så jeg kan komme og tilbe ham.

Du Falscher, suche tilfeller bare Herren å ta alle de gale listen, Frelseren
replikere, til en viss makt ingen kan måle, men vil forbli i tryggere hender.
Ditt hjerte er ditt hjerte allerede galt, sammen med all sin list, den høyeste sønn,
du ønsker å styrte, svært godt kjent.

Bare et snev av hendene
krasjer ohnmächt’ger mennesker makt.
Her er, all makt lo!
Høyeste snakker bare ett ord
hans fiender ender opp stolthet,
oh, må de umiddelbart
Mortal tanker tur.

Og hun fødte sin førstefødte sønn, og pakket ham i Swaddling klær og la
ham i en krybbe, fordi det ikke var rom i herberget.

Hvem kan høyne kjærligheten til høyre,
De foran oss cherishes vår Frelser?
Ja, hvem er i stand til å se det
Som det flytter menneskelig lidelse?
Sønn av Den Høyeste kommer til verden,
Fordi hans frelse så godt behager
Så han selv ønsker å bli født en mann.
Han er på jorden er fattige
at han er vår nåde,
Og på himmelen gjør rik
Og hans kjære engler.
Kyrieleis!

Mr. Big og sterk konge,
Kjære Frelser, O hvor lite
Ser du jordens herlighet!
Hele verden blir
Lag din herlighet og ære, og
Må sove i Cribs hardt.

Å, min kjæreste kjære Infant Jesus!
Lag deg en rent forsiktig Bettelein,
På resten alter i mitt hjerte,
At jeg aldri til å glemme deg!

Og det var gjetere i samme område av feltet på
Hekk og holdt vakt over flokken sin om natten. Og se, Herrens
Engel viste seg for dem, og Herrens herlighet lyste om dem, og de
være veldig redd.

Fatt på, du vakre morgenlyset,
Og la meg møte på himmelen!
Du pastoral folk, ikke skremt
Fordi å fortelle deg englene
At dette svake Knäbelein
skal være vår trøst og glede,
For å tvinge djevelen,
Og til slutt bringe fred.

Og engelen sa til dem: Frykt ikke, for se, jeg
gir deg stor glede som vil være for alle mennesker. For
dere er født en frelser, som er Kristus Herren i
City of David. ”

Hva Gud lovet Abraham,
Han kan nå bevise hyrden koret oppfylt.
En gjeter har alle tidligere
Trenger du å lære fra Gud.
Og nå, en gjeter, skjøtet må
Hva gjorde han da lovet å
Kjenn første oppfylt.

Merry gjetere, hastverk, oh hast
Eh dere for lenge verweilet,
Skynd deg å se den skjønne barn!
Go, er gleden for god
Avhengighet å vinne nåde,
Gå og labet hjerte og sinn!

Og må det være et tegn du skal finne barnet i Swaddling klær
svøpt og ligger i en krybbe.

Ser ut, er det i mørket låven
Av dominans går overalt.
Som tidligere et storfe mat ser ut,
Pr. nå hviler Jungfrau’n barn.

Solen går opp, da, dere hyrder, come,
At du ser underet;
Og du finner Høyeste Son
Er i en hard krybbe
Så synge den når den ble veid
Fra en søt tone
Og med hele koret
Denne sangen til ro før!

Sleep, my darling: nyte freden,
Guard etter det før alle blomstre!
Labe bryst,
Føl ønske om å
Hvor våre hjerter fryde seg!

Og straks var det himmelsk med engelen et mangfold
Host priste Gud og sa: “Ære være Gud i det høyeste
og fred på jorden og goodwill mot menn. ”

Well done, dere engler, juble og synge,
At vi i dag gelinget så vakkert!
Opp, da! Vi er enig med deg,
Vi kan gjøre det, akkurat som deg, erfreun.

Vi synger for deg i hæren din
For alle styrken i lovprisning og herlighet og ære,
At du, O langgewünschter gjest
Du har nå eingestellet.

Konger av himmelen, høre babling,
La du liker svak chants
Hvis din Sion Salmene økt.
Hør gledesfylte hjertet priser,
Hvis vi bevise for deg nå kontakt med ærbødighet,
Fordi vår velferd er festet.

Og da englene hadde forlatt dem og gått til himmelen, sa gjeterne
annet: “La oss nå gå like til Betlehem og se dette, fordi
skje er at Herren har fortalt oss.

Han har trøstet sitt folk ”
Det må være forløst Israel,
Den hergesendet Hjelp fra Sion
Og vår lidelse avsluttet.
Du skjønner, hyrde! Dette har han gjort,
Dra! dette til henne å gjøre.

Herre, din miskunn, din nåde
Trøster oss og gjør oss fri.
Din søte nåde og kjærlighet,
Din vidunderlige instinkter
Gjør din Vatertreu
Igjen.

Og de kom med hast og fant Maria og Josef og barnet i krybben
procumbent. Da de hadde sett ham, spre de ord, som til
si av dem var dette barnet. Og alle som hørte det, undret seg over den
Tale, som hadde gesaget dem av hyrdene. Men Maria gjemte alle disse tingene og
Hun flyttet i sitt hjerte.

Lukk mitt hjerte, denne velsignede mirakel
Fester i din tro!
Få dette miraklet av Guds verk
Alltid på styrken
Være svak tro!

Ja, ja! Mitt hjerte er å bevare
Hva skjer denne herlige tiden
For hans frelse
For å finne klare bevis.

Jeg vil holde deg med vilje
Jeg vil ha deg
Livet her
Du vil forlate meg.
Med deg jeg vil flyte til sist
Full av glede, uten tid
Der, i det andre livet.

Og hyrdene vendte tilbake, priste og lovet Gud for alle
at de hadde sett og hørt, slik det var gesaget til dem.

Da de hadde hørt kongens ord, dro de. Og se, stjernen som de i
Øst hadde sett, gikk på dem, før han kom og stod over
over, fordi den unge barnet var. Da de så stjernen, gledet de, og
Går inn i huset og finner den unge barnet hos moren, Maria, og falt
ned og tilba ham og ville gjøre sine skrin og bar fram med gull,
Røkelse og myrra.

Jeg står her i senga, O Jesus, livet mitt.
Jeg kommer, tar og gir deg hva du har gitt meg.
Ta henne, er det min ånd og sjel, hjerte, sjel og mot til
Ta alt ut, og la antagelig falt.

Og etter å ha blitt advart i en drøm at de ikke skulle vende tilbake til Herodes
og gikk gjennom en annen rute tilbake til sitt land.

Deretter går! Nok ikke min kjærlighet ikke gå herfra, overholder han med meg, jeg vil ha det
kan ikke fra meg. Armen er ute av kjærlighet med meg sanftmutsvollem impuls
og utgjør den største ømhet, vil han forbli min forlovede, jeg ønsker ham
Bryst og Heart foreskrive. Jeg er sikker på at han elsker meg, elsker mitt hjerte ham
også intimt og vil for evig ære ham. Hva jeg ønsker nå for en fiende i slike
Heldigvis skade? Du, Jesus, er og forblir min venn, og jeg engstelig
bønnfaller til deg, Herre, hjelp! La meg se Hjelp.

Kanskje du nå stolt skremme fiender, hva kan du gi meg for frykt?
Min elskede, min skatt her hos meg! Du kan også gjøre deg så grim
bare truer med å gjøre meg helt, men du ser, min Frelser bor her.

Hva betyr frykt for helvete nå, hva vil gjøre oss i verden og synd, fordi vi i Jesus
Hands resten?

Nå er du sannsynligvis luktet dine fiender tropp
for Kristus har brutt sammen, hva du mislikte.
Død, djevelen, synd og helvete er svekket helt;
Gud har sin plass i den menneskelige rase.